Numerológia
Výrok: Keď sa vytratí mágia, vytratí sa aj mladosť. (Legenda o Pátračovi)
Odporuciť priateľovi | Pridať medzi obľúbené | Nastaviť ako domovskú stránku |
Relax pre Vás
Horoskopy
Aztécky horoskop
Čínsky lunárny kalendár
Denná zábavná predpoveď
Horoskop denný
Horoskop denný podrobný
Horoskop týždenný
Horoskop týždenný partnerský
Lunárny kalendár
Partnerský horoskop
Znamenia zvieratníka
Veštenie
Čo mi povedia kocky?
Farby o vás hovoria
Fun ezotérium
I-ting
Veštenie z kávy
Numerologické bonbóniky
Analýza mena a priezviska
Hlavolamy
Iniciály mena a priezviska
Vaša životná cesta
Ezoterické obrazce
Biožiarič - generátor energie
Hologramy alebo 3D pohľady
Liečivé a meditačné obrazce
Magické oko
Vibračno-meditačné obrazce
Tarot
Bohyne svetla
Comparative Tarot
Živel na každý deň


Prihlásenie
Vitajte, Návštevník
Prihláste sa alebo zaregistrujte!

Užívateľské meno

Heslo






Menu
Úvod
Relax pre Vás
Individuálne služby
Prečítajte si články
Kurzy
Osobné konzultácie
Mediálne aktivity
Fórum
FAQ
O nás
Kontakt
Obchodné podmienky
Cenník
Mapa stránky


Partneri



 
 

 
 
SPOLOČNOSŤ, VEDA, SPIRITUALITA, ZÁHADY, CIVILIZÁCIE, EGYPT, MYSTÉRIÁ, KONŠPIRÁCIE, UFO, SLOVENSKO, ÚVAHY-KOMENTÁRE-ANALÝZY, KNIHY, ČAJE, IT
 
 
...::: Antikvariát u Slimáka - big on-line second hand book store :::...
 
 
Jedinečné kurzy
 
 
Naše kurzy na eduworld.sk
 
 
Hviezda na nebi záhad - Mystika.sk
 
 
Ilúzia alebo inšpirácia - čarodejnica Zlatica
 
 

 
 

 


Facebook


11. kapitola



Šťukologia jedenásta  - o manipulácii v kategóriach


POKRAČOVANIE

Aká kultúra mi môže poslúžiť konkrétne.? (Pauza, krátke rozmýšľanie.) Premiéry. Isteže. premiéry! Je tam kopa významných ľudí, s tými si možno všeličo cez prestávku vybavit, to po prvé. Po druhé je dôležité, aby tam videli nás. Zafixujeme sa ako kultúrni, vzdelaní ľudia, inteligentná rodina. Tak teda divadelné premiéry - jedna položka rozpočtu. Knihy? Nezmysel, knihu si človek môže aj požičat, a kto to vidí, že čítam? Ale v byte treba mat knižnicu .. . ako to urobiť? (Pauza, krátke rozmýšľanie.) Dobre, kúpime si knižnicu z kombinovaných skriniek, niektoré sú celé z dreva, niektoré zasklené, tých zasklených bude síce menej - a len do nich dáme knihy - ale vznikne dojem, že sú knihy všade, aj v nepriehľadných skrinkách. Televízor? Pravdaže, ten musíme mať, majú ho všetci; má tú výhodu, že nemusíme odoberat noviny, televízne stačia. Časopisy? Nie. Kino? Občas (ved máme aj televízor). Koncerty? Netreba, iba ak by šlo o spoločenskú udalost. Radšej výstavy, sú zadarmo, a okrem toho vernisáž je jedným z dôležitých priestorov pre akciu ZR: jednak je tam menej I ľudí ako na premiérach, takže vás zaručene zbadajú a zaregistrujú, jednak si môžu myslieť, že ste na vernisáž pozvaní a že sa teda s umelcom poznáte osobne. Zo Štukiných úvah jasne vyplýva, že kultúra pre ňu znamená predovšetkým fyzickú prítomnosť: na verejných kultúrnych podujatiach :„treba, aby ma videli, ked konzumujem kultúru". Tí, ktorí ma pritom nevidia, sa o tomto fakte musia dopočut, či už od iných, alebo odo mňa. Odo mňa, to značí samozrejme okľukou, asi takto: - Včera som strašne zmokla, utekala som na otvorenie Bazovského, a chytil ma lejak... Zdanlivo hovoríme o počasí, všakáno. Dôležitá informácia sa vsunie ako účet pod tanier. Druhou častou Štukinho ponímania vzľahu medzi ňou a kultúrou sú rozhovory o kultúre. Šťuka ich považuje za veľmi dôležité, lebo výborne poslúžia jednak sebapropagácii, jednak sú často onou omáčkou v rozhovore, v ktorom treba zamaskovať skutočné ciele a zámery. V rozhovoroch o kultúre, ako o nej hovorí naša hrdinka, vôbec nič netreba o kultúre vedieť. Treba len vediet, čo o nej kto píše - a aj to len bežne. Robí sa to takto. Štuka, ktorá pokiaľ možno neodoberá domov tlač, nevymešká príležitosť, aby si ju občas zbežne neprelistovala v podniku, kaviarni či v knižnici. Z recenzie Šavla Pefčeka v Rozhľadoch a Jozefa Skobu v Kulte urny sa dozvie, že vyšiel nový román Velemíra Kýchača. Neunúva sa čítaním ani diela, ani spomínaných recenzií: pozrie si posledné odstavce obidvoch a na druhý deň medzi rečou utrusi: - Ten Pefček je ale ku Kýchačovmu novému románu nespravodlivý. Vraj nutkavý sled sebaprojekcií! Myslím, že to preháňa, nie? Čo myslíte vy, Karolko? Karolko niečo zamrmle, ten román ešte nečítal, lebo má koniec kvartálu, pričom je svätosväte presvedčený,že Štuka čítala nielen recenziu, ale aj román - prečo by ináč tvrdila, že recenzia je nespravodlivá? Šťuka ho v tomto dojme zanechá, blahosklonne uzná, že je naozaj koniec kvartálu, a nadviaže inde: - Ale rozhodne si nedajte ujsť nový argentínsky film Na salaši a na paši, má už prísť do kín a je vraj výborný. Dobre vám radím, zabezpečte si lístky! Tajuplná Šťukina tvár má naznačiť, že túto informáciu získala najmenej od riaditeľa slovenského filmu a že ju zveruje Karolkovi ako veľký dar a prejav priateľstva. Pravdou je, že ju čítala v Hlásnej trúbe v rubrike Jednou vetou. Šťuka v rozhovoroch o kultúre nikdy nevysloví vlastný názor - jednoducho preto, že sama do priameho a skutočného styku s kultúrou nevstupuje. Kultúra je pre ňu nástrojom na celkom iné ciele, na ciele reprezentačné, a na tie isté ciele je oveľa jednoduchšie a efektívnejšie použiť v rozhovore o nej prostredníka, v tomto prípade kritiku: nielenže nepotrebuje vynášat vlastné úsudky, (ktoré by mohli hlúpo vypáliť), ale tým, že kritizuje úsudky iných, stavia sa bez najmenšieho úsilia ešte aj nad ich úroveň: „Čo ten Svetrík napísal o Cymbálikovi, to je oveľa správnejšie, ako to, čo napísal v Šichte Mech. Svetrík máva veľmi dobré postrehy a v tomto článku je ich niekoľko naozaj trefných." Šťuka si je istá, že každého tak ohúri takýmto a podobným suverénnym vyhlásením, že nikomu ani na um nepríde sa jej opýtať, prečo je podľa jej názoru správnejšie to, čo písal Svetrík, ako to, čo písal Mech. Preto si do podobných viet dosadzuje mená v poslednej chvíli a v ľubovoľnom poradí: v jeden a ten istý deň ju môžete v inej spoločnosti počut, ako tú istú vetu vraví - s prehodenými menami. Je teda Šťuka typom človeka kultúru neužívajúceho, ale využívajúceho. Nehanebne a bez škrupúl.

AKO PREVEROVAŤ KAMARÁTOV

Okrem „účelových priateľstiev", to jest priateľstiev s Mancikou a Jucikou, rieši Šťuka ešte problém priateľstiev, ktoré sa do manželstva z obidvoch strán „doniesli". Sú to Šťukine bývalé spolužiačky a Kaprovi známi, rodáci, spolupracovníci, susedia, atd. Šťuka ich rad-radom v duchu preberie aby oddelila zrno od kúkoľa, a rozhodla, čo sa bude pestovať a čo sa vykynoží. Najprv rozdelí známych, ktorí by prichádzali do úvahy, na:

1. Kaprových kamarátov 2. Štukiných kamarátov,

a porovná, ktorých je viac. Počet je veľmi dôležitý, lebo Šťuka tu bude hrat presilovú hru: jej vlastných známych, s ktorými sa budú stretávať, musí byť viac. Prečo? Pretože jej vlastní známi budú vždy skôr držat stranu jej ako Kaprovi; budú vždy skôr náchylní prisvedčiť jej ako Kaprovi; budú, slovom - ak by to bolo potrebné - spojencami. Kúkoľ od zrna sa bude teda oddeľovať predovšetkým medzi Kaprovými kamarátmi.

Kúkoľom sú nasledujúci: A) ktorí tahajú Kapra do krčmy B) ktorí nemajú radi Šťuku C) ktorí majú na Kapra priveľký vplyv D) ktorí majú krajšie ženy

Na kúkoľ, takto rozdelený do kategórií, použijú sa rozličné spôsoby vykynoženia, či aspoň postreku. Kategóriu A, čiže tých, ktorí tahajú Kapra do krčmy, možno rozdeliť dalej do dvoch skupín: A/1 tí, s ktorými sa prestane stretávat, ak mu to Šťuka zakáže, a A/2 tí, ktorých mu môže zakazovať, koľko len chce. Problémom sú, ako vidno, iba tí druhí. Keď ich nemožno vykynožit, rozhodne sa Šťuka pre postrek jedovatými látkami, z ktorych HREŠON, JEDOŠON, KRIKON sú omnoho menej účinné ako Štukin obľúbený prípravok INTRIGON.

Na rozdiel od žien, ktoré, uvidiac nad ránom na prahu svojho bytu vlastného muža s kravatou nakrivo a klobúkom v tyle, skríknu: Tak ty si bol s Pupušom navštívit chorú Pupušovu babku, čo?! Dám ti ja babku! Pupuš viac neprekročí prah môjho domu! - Šťuka vie, že o prekročení prahu nesmie byť reč, ba práve naopak. Pupuš patrí do skupiny A/2, čiže medzi ťých Kaprových kamarátov, ktorých môže Šťuka zakazovať. koľko len chce. Kedže sa s nimi Kapor neprestane stýkať, je lepšie, ak je tento styk pod Štukinou kontrolou. Pupuš teda musí chodit k nim, Kaprovcom, a pokiaľ možno sa aj pitie má odohra medzi štyrmi stenami Kaprovho bytu. Šťuke neostáva teda nič iné, ako byť k Pupušovi milá a pozývat ho. To však, pochopiteľne, celkom nezabráni, aby sa Pupuš s Kaprom nestretol „v meste", po krčmách. V tomto prípade nasadí Šiuka do hry INTRIGON (nerozriedený). Kúra trvá štyri týždne. Prvý týždeň Štuka sa skamaráti s Pupušom. Druhý týždeň Štuka príde domov neskoršie a na Kaprovu otázku, kde bola, vyhlási len tak na pol úst: - Ale stretla som pred Manderlákom Pupuša, išli sme na dve deci. - Čože? - zreve Kapor. Šťuka začudovane: - A čo? - Čo ty máš čo chodit s Pupušom na dve deci? - Chcela som to skúsiť. - Čo? - Či je to také ohromné, ako vždy vravíš. A vieš, že je? Už sa ti nečudujem! Piť s Pupušom je radost! Tretí týždeň Šťuka ešte raz narafičí stretnutie s Pupušom, a hoci na ňu dotyčný rozpačite vyvaľuje oči, vždy ho dostane k poháriku. Kapor sa rozzúri a vynadá Pupušovi. Pupuš sa bráni a tvrdí, že on Šťuku nikam netahá: - Hádam chceš povedat, že moja žena pozýva teba? - Nuž... - Aké nuž!! No dovoľ! To som od teba nečakal! To je neslýchané! Mojej žene dáš pokoj, rozumieš! Štvrtý týždeň si ešte vždy prikladá obklad na sinku.

Kategória B čiže tí, ktorí nemajú radi Štuku, sú zvlášt nebezpeční. Odhovárali Kapra od sobáša, takže ostro sledujú všetko, čo by mohlo potvrdit ich zlé predpovede. Šťuka sa usiluje, aby Kapor pre nich nemal čas. Ak sa jej to nepodarí, dbá, aby sa pokiaľ možno Kapor s ľudmi tejto kategórie nikdy nestretával osamote, ale aby ona, Štuka, bola vždy pri tom: v jej prítomnosti ju už naozaj nemôžu oklebetit.

Kategóriu C by bolo chybou zlikvidovať. Načo? Práve naopak: rovnako, ako je nebezpečná, môže, na druhej strane, výborne poslúžiť - pravda, ak ju ovládneme. Ovládnuť ju treba bezpodmienečne, a vtedy sa z nej stane jeden z najúčinnejších nástrojov pri ovládaní Kapra. Len čo Šťuka zistí, že Cyrilko má na Kapra obrovský vplyv, pri najbližšej príležitosti mu so sprisahaneckým výrazom povie: - Cyrilko, musíš mi pomôct. - Veľmi rád... o čo ide? - Kapor chce ísť na dovolenku do Dedíc a ja do Blbíc. Jediný človek, ktorý ho môže presvedčiť, že v Blbiciach je krajšie ako v Dediciach, si ty. Máš na neho taký vplyv... to je obdivuhodné. Ako to robíš? Cyrilko, polichotený, pocíti, že v tejto chvíli sa stala otázka Dedice či Blbice otázkou jeho vlastnej prestíže a presvedčovacích schopností : - Poviem mu, ale naozaj neverím, že by som práve ja mal na neho taký vplyv. - Práve ty! Čokoľvek robí, vždy mi hovorí, ešte sa poradím s Cyrilkom! Cyrilka zaleje blažený pocit pýchy: - Ale nevrav... no, pokúsim sa. Od tohto okamihu je v klepci vlastnej samolúbosti: ak pôjdu Kaprovci do Dedíc, je to jeho, Cyrilkova, osobná blamáž pred Šťukou. To sa nesmie stať, pomyslí si Cyrilko a na čele mu naskočí vráska odhodlania. Šťuka len na to čakala; zaáakuje a pokojne ide domov. Nemusí už doma o Blbiciach stratiť slovo.

Kategória D je chúlostivá. Udržiava sa v potrebných hraniciach a medziach taktiež INTRIGONOM v ľudovom balení a jednoduchom (ale osvedčenom) zložení: trocha chvály, veľa hany. - Karolko má peknú ženu,-povie Šťuka, - však? - Hej, - povie Kapor. - Aj ja si myslím. - povie Šťuka, - celkom neprávom o nej každý hovorí, že vyzerá celá ako vyklbená. Má síce hrubé klby, ale to sa u žien, čo majú nohy trocha do X, stáva dosť často, takže... A tak dalej a tak ďalej. Kapor sa postupne dozvedá o všetkých nedostatkoch Karolkovej ženy, ale tak, že nezbadá úmysel. Každú vetu, týkajúcu sa kategórie D, bude Šťuka. bezpodmienečne začínat kladným tvrdením, a rozprava o nedostatkoch bude sa vždy končiť slovami: -... ale hádam to nie je taký nedostatok, čo myslíš? Čím vehementnejšie bude Šťuka bránit Karolkovu ženu, tým opatrnejšie bude postupovat. Unáhlené hanenie by spôsobilo pravý opak: Kaprov úsmešok a otázku,,,hádam nie si žiarlivá?!" Takýto výrok by pre Šfuku znamenal šachmat.






Copyright © NUMEROLOGIA.SK
Všetky práva vyhradené

Publikované: 28.08. 2008 (1505 čitateľov)



Copyright © 1998 - 2016 NUMEROLOGIA.SK
Posledná aktualizácia: 2018-02-16
Čas potrebný k spracovaniu stránky 0.03 sekúnd
Powered by Copyright © UNITED-NUKE CMS. All Rights Reserved.
Publikovanie a ďalšie šírenie obsahu z týchto stránok bez predošlého písomného súhlasu je zakázané.